Spørsmål til jordmor:
Hei, Det tok litt tid før jeg forsto at jeg var gravid, for jeg har nok hatt en festeblødning jeg trodde var mens, men tok en positiv test på fredag og var hos gynekolog i dag, og er ca. 9 uker på vei. Alt ser bra ut bortsett fra at jeg har høy blodtrykk. Det har jeg alltid hatt, fra jeg begynte på p-piller som 17-åring, men norske leger har som regel ikke gjort noe stort nummer ut av det. Nå bor jeg i Italia, og har fått beskjed om å måle blodtrykket hjemme tre ganger om dagen i ei uke. Hvis det viser seg å være konstant over 140/90 (hos legen i dag var det 150/93) vil hun sette meg på medisiner. Jeg vil helst slippe, og ville bli glad for en kommentar fra norsk helsepersonell. (Jeg tror nordmenn har høyere blodtrykk enn italienere...) Kristin

Svar:
Hei! Utifra mine kunnskaper og erfaringer, så  høres det riktig ut at du med de blodtrykk -verdiene trenger å bli behandlet.(Jeg er ikke lege, men har hatt mange gravide med behandlingstrengede blodtrykk til svangerskapskontroll )Om du ikke tar i mot behandling og blodtrykket ditt ikke går ned kan det være farlig både for deg og barnet ditt i magen. De vil gi deg medisiner som er ok å ta når du er gravid. Om du er i tvil så ring til en norsk lege/indremedisiner. Tror du kan stole på denne legen din. Lykke til, spør igjen om du ikke er fornøyd med svaret, eller lurer på noe annet.