Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har et spørsmål ang min datter på 7 mnd. Hun sover fra 19- 6.30/7.00. Da stråler hun som ei sol, spiser frokost og leker til hun blir trøtt igjen ca kl 8.30. Så sover hun alt fra 1 time-nesten 3 timer. Hun lager litt lyder når hun våkner, og er blid når jeg kommer inn til henne. Men når jeg har tatt henne opp, vil hun ikke noe. Ikke spise, ikke leke,- hun gnir seg i øynene og småsutrer. Jeg tenker da at hun kanskje ikke er uhvilt, men når jeg legger henne gråter hun bare. Vet ikke om jeg skal la henne bare gråte en stund og se om hun sovner. Det er ikke hysterisk gråt, bortsett fra når jeg kommer inn til henne, da skriker hun noe voldsomt, men blir roligere igjen når jeg går ut.. Hun sover mye synes jeg, tar tre dupper om dagen i tillegg til 11-12 timer på natta. Den første duppen er som regel lengs. Hvis hun våkner etter kort tid, er det kanskje lurt å la henne ligge for å se om hun sovner igjen, og hvor lenge skal man la henne ligge å pludre før jeg evt tar henne opp? Blir aldri klok på dette med søvn, jeg tenker som så at hun vil opp når hun spreller med armer og bein når jeg kommer inn og er blid, men det virker egentlig ikke sånn....

Svar:
Dette med søvn er alltid et spennende tema. Hva som gjør at ett barn sover mye av tiden, mens et annet barn nesten ikke sover, er vanskelig å finne svar på.Det er viktig at jenta deres ikke er overtrøtt ved legging.Hun kan ligge våken i sengen en stund før hun sovner. Hun kan kose seg i sengen. Prøv ut om jenta deres kan ligge på gulvet på dagtid i perioder. Hun bør ikke alltid ligge i sengen når hun hviler.Barn på 6-12 måneder sover 1-3 timer to ganger daglig og 10-12 timer om natten.Det du forteller om datteren din kan være helt normalt, men det kan fort forandre seg.