Spørsmål til jordmor:
Er gravid i uke 26. Har fram til nå vært frisk og i fin form, ikke plaget av kynnere e.l. Har nå fått hyppige og tildels kraftige kynner. De kommer med en hyppighet på ca tre til femten minutter og varer ca 15-20 sek. Foruten dette kjenner jeg noe stramming og tyngdefølelse nederst i maven nesten hele tiden. UL viser ingen tendens til åpning. Er sykemeldt og skal ta det med ro en uke. Hvor farlig er dette? Hvor mye kan jeg være i aktivitet? Er det normalt at det er slik over flere døgn? Bør jeg søke lege igjen dersom det vedvarer med like stor hyppighet? Jeg har meldt meg på gravidyoga kurs, kan jeg starte med dette nå?

Svar:
Hei! Du vil forhåpentligvis merke at det roer seg når du tar det med ro, og da er  det et tegn på at kroppen din trenger det .Det beste er at du finner ut hvor mye du kan gjøre uten at "de slår til ".Det er klart beroligende at mormunnen din ikke er avkortet. Gir det seg ikke så bør du ta kontakt med lege igjen. Jeg tror gravide yoga er bra, men spør instruktøren på kurset du skal begynne på. De har sikkert god erfaring med det. Spør igjen!