Spørsmål til jordmor:
Hej Jordmor. Etter å ha prøvd å bli gravid lenge nå så begynner jeg å bli ganske så deppa over det, jeg er 21 år og burde jo være ganske fruktbar, men jeg har prøvd siden i sommer og fortsatt ingenting. hadde en rar opplevelse for 2-3 mnd siden. har alltid regelmessig syklus men denne mnd for 2-3 mnd siden så fikk jeg ikke mensen før 10 dager over tiden, det blødde nesten ikke noe i 2 dager,så stoppa det helt opp i 1 dag, også kom det masse på dag 4 og jeg hadde noen synsyke smerter, blødde så mye at jeg måtte ligge helt stille hvis ikke bare rant det hele tiden. hva kan dette være? nå er jeg en dag over tiden igjen, og det kjennes ut som jeg skal få det men det har det gjort i 3 dager nå. har skikkelig halsbrann på mårran. Kan jeg få noe hjelp hos en lege? har jo prøvd en god stund nå da. Hilsen Bekymret.

Svar:
Hei! Skjønner godt at du blir lei deg hver gang du får mensen. Egentlig er det ikke lenge å ha prøvd å bli gravid et halvt år, men jeg vet at det er lenge nok når man så veldig ønsker å bli gravid. Jeg tror imidlertid ikke at det er noe galt med deg. Du vet at det er mye som skal klaffe for at et egg skal bli befruktet, og det er ikke så mange timer hver måned at det er mulig. Du kan jo prøve å kjøpe noen eggløsningstester, og prøve de i noen måneder. Det du opplevde for noen måneder siden , høres ut som om du har vært gravid, og abortert. Lykke til videre, det ordner seg nok. Prøv å slappe av. Stress gjør det ikke noe bedre.