Spørsmål til jordmor:
Til nå har sønnen min fått mme til hvert måltid (4 stk) nå nærmer han seg 1 år....bør han ha melk til hvert måltid når han skal begynne med vanlig melk?

SVAR:
Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling.Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold en viktig kilde til energi,protein,kalsium og andre næringsstoffer.De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvarer.Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn,til max ca. 5-6 dl pr.dag,inkludert yoghurt,for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten.Fordel melkemengden etter eget ønske til måltidene dere gir.