Spørsmål til jordmor:
hei, jeg leste et sted at man skulle ta folat syre gjerne før graviditet eller i 12uke. men da leste jeg feil? fram til 12uke? jeg er i 12uke nå, og har ikke hørt noe fra legen om det men kjøpte på apoteket idag.. har letet rundt på nettet om svar.. er det for seint, eller skal jeg fortsette å ta det for det? mvh charlotte

SVAR:
Folat er et B-vitamin.Andre navn på dette er B-vitaminet er folacin, folinsyre og folsyre.Folat finnes i blant annet brokkoli,spinat og andre dypgrønne grønnsaker,sitrusfrukter,bønner og grove kornvarer.Det anbefales å ta en tablett som inneholder 0,4mg folat hver dag fra en måned før forventet befruktning,og i graviditetens første to til tre månedre. Dersom du ikke har tatt folat-tabletter før befruktning,skal du begynne så snart graviditeten antas eller oppdages. Om du ikke har tatt det så snakk med legen din som følger deg opp.Så kan han gi beskjed til andre gravide kvinner han følger opp tidligst mulig.Ofte er det jordmødrene som følger opp gravide kvinner som gir informasjon om bruk av Folat.