Spørsmål til jordmor:
Det har vært mange oppslag den siste tiden om listeria i norske pasteuriserte mykoster. Jeg spiser mye kesam og har nettopp lest at dette er en ost. Bør jeg unngå å spise kesam når jeg er gravid?

Svar:
Hei! Man skal i utgangspunktet være litt skeptisk, men samtidig er jo Kesam en fersk ost. Fordi jeg ikke vet nok om det tok jeg kontakt med Tine i dag, og fikk da det følgende svaret:"TINE har ikke påvist listeria i noen av sine oster, heller ikke TINE Kesam.Listeria monocytogenes overlever ikke pasteurisering, dvs oppvarming ved 72 °C i 15 sekunder. Listeriakontrollen i TINE er omfattende, særlig for muggostene. Vi kontrollerer både den ferdige osten og produksjonsmiljøet.Denne kontrollen har TINE praktisert i mange år og ingen av våre produkter har til nå vært årsak til sykdommen listeriose. Alle oster merket med TINE er laget av pasteurisert melk."Da får du tenke selv hva du velger å gjøre.Det høres ikke farlig ut å spise Kesam, men selvsagt alt med måte.