Spørsmål til jordmor:
Hei; jenta vår på 5 år er ofte løs i magen. Det ser sånn ut at hun kanskje fordøyer maten dårlig/ eller mat allergi (?) - små matklumper flytter ufordøyd på overflaten. Hun har aldri vondt i magen. Er det noe vi må ta opp med legen eller er det ganske normalt? På forhånd takk.

SVAR:
Ufordøyd mat som kommer ut i avføringen er ikke unaturlig.Så lenge din datter legger på seg og er i form er dette viktigst.Paprika og mais er produkter som ofte synes i avføringen.Om det er løs mage over tid, og avføringen f.eks. også lager sår bak,bør hun testes på enkelte matvarer. Som en start, kan dere selv være etterforskere.Skriv opp en uke hva hun spiser.Prøv å gi henne rene produkter i starten.D.v.s. ikke bland for mye forskjellig mat til måltidene.Observer avføringen,konsistens,hyppighet,farge og lukt.Blir det ikke bedre,så ta kontakt med helsesøster som kan henvise til en ernæringsfysiolog eller en lege/allergolog. Lykke til.