Spørsmål til jordmor:
Har en datter på 16 mnd som alltid har vært vanskelig å få i både melk og mat. Det eneste hun spiser er grøt og hun drikker kun vann. Får litt mme sovende. Har i perioder spist litt 4mnd middagsglass og fruktmos. Har prøvd alt mulig av mat og konsistens, settinger, skjeer etc. Men, problemet er hovedsaklig at hun nekter å åpne munnen og smake på noe nytt og får hun noe i munnen som ikke er grøt spytter hun det ut eller fjerner det med fingrene, event kaster opp. Av og til har hun sett ut til å like en ting, men neste gang vi prøver nekter hun åpne munnen igjen. Hun følger kurven sin sålangt. Har kontakt med ern.fys og henvises nok til spiseteam etterhvert. Men, kan jo ta flere mnd før det skjer noe på den fronten. Helsesøster sier hun forstår det er vanskelig, men har absolutt ingen råd. Har du noen råd for hva vi kan gjøre mens vi venter på hjelp? Føler oss ganske opprådd for ideèr nå. PS hun står på melkefri diett og er ellers en aktiv og blid jente på dagtid, dog mye urolig om natta.

SVAR:
Dette hørtes slitsomt ut for dere.Jeg anbefaler dere også å purre på henvisningen, så det ikke tar så lang tid for å få hjelp.Soya yoghurt er et produkt å prøve ut om hun tåler soya.Frukt inneholder mye fiber og gir mye næring.Flott at vekten hennes er bra og at hun er aktiv og blid.Når dere tilbyr mat, så gi lite av gangen.Så lite at hun ser det forsvinne fra fatet.Hun kan ha vondt i magen på natten p.g.a. mye luft og derfor urolig.Dere trenger en god utredning av jenta deres for å utelukke reaksjoner i tarmen,som bør behandles.Fortsett å gi henne mme til dere får mer hjelp.Dette har jo vært med på å holde vekten hennes til nå.Lykke til.