Spørsmål til jordmor:
Hei, Dette er kanskje et rart spørsmål, men saken er den ar jeg og kjæresten min prøver å bli gravide. Jeg har hyppige herpes utbrudd, og disse tenderer til å komme rundt eggløsning - med det resultat at vi sjelden har sjansen til å lykkes. Dette sliter veldig på oss... Jeg har begynt å vurdere muligheten for at vi fører spermen til kjæresten min inn i skjeden ved hjelp av en "trakt", sprøyte eller lignende. Vil dette kunne skade sæden eller er det trygt?

Svar:
Hei! Ingen spørsmål er for rare til at man kan stille de. Det høres ikke godt ut. Du burde kanskje få det behandlet siden du har det så ofte. Det kan lindre smertene dine om du smører på en krem som er litt bedøvelse i som heter Lidocain. Den finnes i 2%, og 5 %. 5% tror jeg du må ha resept på. Ellers så er det noen som sier, at det kan hjelpe å at man "sitter i et grønnsåpebad". Dvs at du tar 2 teskjer flytende grønnsåpe i et fat, som du kan sitte i. Vannet som du har oppi skal være lunkent/ kroppstemperert. Prøv å sittte der i ca. 20 minutter.Lurt å gjøre dette to ganger om dagen. Det går jo an å prøve med en sprøyte, men jeg er redd at det ikke er mulig å oppnå befruktning på den måten. Sædcellene er avhengig av å komme rett inn i skjeden , hvor det er det rette "miljøet", som de trenger å være i for å overleve. Dessuten så "skyldes" de inn i skjeden og svømmer "for livet". Det er ikke farlig å prøve. Lykke til!