Spørsmål til jordmor:
min gutt er 3 uker gmmel. er det vanlig å nyse mye? evn tett nese og innimellom litt hoste. betyr det forkjølelse? evn hikking- ha kommer det av?

SVAR:
Når barn er rundt 3 uker,begynner hårene i nesen å reise seg og barnet kan lett nyse. Morsmelk eller morsmelktillegg kan legge seg som skorper inne i "neserommet".Det må ikke betyr at barnet er forkjølet.Bruk morsmelk eller saltvannsdråper i nesen 5-6 ganger i døgnet. Dette kan bedre den evt. tette nesen.Hikking er sjeldent ubehagelig for så små barn.Litt luft og mat kan ligge i spiserøret og gi hikke og evt. litt gulping. Dette er ikke farlig og ordner seg selv med tiden.En liten påtår kan hjelpe.