Spørsmål til jordmor:
hei, gutten min er 3 manad, og har ikke hatt avforing pa 14 dager, jeg fullammer ham.hva man kan gjore da?Merker at han er vond i magen

SVAR:
Flott at du fullammer fortsatt. Det er ikke uvanlig at det går mange dager før avføringen kommer.Men et tips, er å ta et temperaturmål i rektum = rumpehullet.Det vil irritere lukkemuskelen litt,slik at den åpner seg.Da vil det først komme litt luft ut og mest sansynelig avføring også.Maltekstarkt i litt morsmelk kan også ha god effekt,slik at han får tømt seg. Dette er både behandlende og forebyggende.Det er heller ikke farlig å gi litt vann til gutten.Håper dette med avføringen ordner seg raskt.