Spørsmål til jordmor:
hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og er overlykkelig :) Jeg tror jeg er ca 7 uker på vei. Hvilke vitaminer/kosttilskudd er vikitg å ta forutenom folat? hvilke matvarer bør en unngå?kan du si noe generelt om kosthold og graviditet,råd etc? tusen takk :)

Svar:
Her er noen råd til deg som du kan følge:
Gravid og kosthold
Når du er gravid er det viktig at du får i deg de næringsstoffene du trenger. En del gravide må ta jerntilskudd og det er viktig å få i seg vitaminer og mineraler.
Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer som kan være skadelig for fosteret, selv om du som er voksen tåler dem.
Kjøtt
Som du sikkert vet er det viktig at alt kjøtt du spiser er ferskt og gjennomstekt eller gjennomkokt. Du skal ikke spise rått kjøtt som for eksempel tartar, gravet kjøtt eller speket kjøtt.
Hvalkjøtt bør unngås på grunn av for høyt innhold av kvikksølv. Selkjøtt fra Vestisen er også noe som du bør unngå å få i deg.
Kjøttdeig og kjøttpålegg bør være ferskes mulig. Er du usikker på holdbarheten bør du kaste produktet.
Fisk
Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr bortsett fra blåkveite (over 3 kg), ferskvannsfisk som gjedde og abbor og ørret over en kilo. Fiskelever og krabbeinnmat bør du vente med. Krabbekjøtt fra klør kan du spise.
Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk bør ikke stå på menyen under svangerskapet. Tunfisk på boks er ok.
Gravet fisk må unngås og røket fisk må være fersk.  Sushi er også ok men ikke tunfiskfilet.
Meieriprodukter
Ikke drikk upasteurisert melk eller ost laget av upasteurisert melk. Muggoster bør du være forsiktig med og skal du innta muggost må den være fersk.
Koffeinholdige drikker som kaffe, te og cola  kan med fordel reduseres under svangerskapet.
I noen deler av Norge er det populært å spise måseegg i løpet av våren og sommeren. Disse bør ikke inntas av gravide da de kan inneholde miljøgifter.
Vær nøye med hygienen
Ellers er det viktig å skylle salater, grønnsaker , frukt og bær godt. Om du skal stelle i bedet er det viktig å unngå å komme i kontakt med jord, bruk hansker.
Medisiner bør tas i samråd med lege. Alkohol og tobakk skal du ikke nyte når du er gravid. Det har vært uenigheter med tanke på alkoholmengder, men det anbefales i dag et totalforbud fordi det ikke er kjent med hvilke minstemengde alkohol som kan tolereres.
( Kilde: Matportalen.no)