Spørsmål til jordmor:
J er blitt sykemld. en periode pga. kvalme. Får min arb. giver dekket vikar fra og med første fraværsdg. da fravær er pga svangerskap ? Bør j info min arb.giver om at j er gravid, er i uke 9/10, hadde tenkt å vente til uke 12. Har litt problem med å forklare hvorfor j er sykemld, 1 mnd. uten å fortelle om svangerskapet.

Svar:
Hei!Jeg er litt usikker på det du spør om, men jeg mener å ha lest at din arbeidsgiver får dekket ditt fravær fra første dag når du er gravid, og da kan han jo ta inn vikar. Dette må jeg sjekke litt nærmere, finner ikke ut av det akkurat nå. Skjønner godt at du vil vente med å fortelle om ditt svangerskap til du har kommet litt lenger. Jeg tror allikevel at du har det best om du forteller det, "ærlighet varer lengst". God bedring!