Spørsmål til jordmor:
Hva slags klyx får man tilbud om på føden? Er det miniklyx (toilax/microlax) eller ordentlig klyster? Når i forløpet er det hensiktsmessig å ta det? Ønsker det både for å få bedre plass i bekkenet til babyen, og for å slippe at det kommer avføring ut under trykkingen.

Svar:
Hei! De fødeavdelingene som jeg har jobbet ved gir det som heter klyx. Da kan man velge mellom to størrelser, 120 ml og 240 ml, alt etter som. Det er best å få det når man er i gang i fødsel, når det er ca 3 cm åpning. Det er veldig bra å få klyx, både for det du sier at babyen får bedre plass og at det slipper å komme avføring ut under  trykkingen. De fleste føler at det er ekkelt.