Spørsmål til jordmor:
Hei! Min baby er gutt og 5 uker gammel. Han sover godt om natten (ca 4 timer fra starten på ett måltid til starten på neste) og inntil han var 4 uker sov han også ganske godt mellom måltider frem til kl 17 på ettermiddagen. Jeg opplever at han er stort sett sutrete unntatt når han nettopp har spist. Fra ca kl 17 og frem til 24 gråter han hele tiden, regelrett remjing til tider, med mindre han har puppen i munnen. Vi har prøvd flere taktikker her bla. minifom, og vi raper han alltid etter måltid. Vi har prøvd å ikke gi pupp oftere enn hver tredje time (med den begrunnelse at det er maten i seg selv som gir han smerter-hvis det er det han har) hvilket resulterer i endeløs skriking. Vår seneste taktikk er å gi pupp hver gang han skriker på kvelden. Det virker som om det roer han, han sovner ved puppen etter kun få minutters ivrig suging, men tar vi han opp igjen for å rape så begynner han å skrike igjen. Dermed ny runde pupp. Jeg mener at han er mett ettersom han ikke forsyner seg mere enn i noen minutter, mens min samboer mener at å gi pupp tydeligvis er løsningen på det meste. Hva skal vi gjøre? Det er jo uholdbart i lengden å gi han pupp hver halvtime, men også uholdbart å gå rundt i huset med ørepropper. Hva tenker du om stiuasjonen? Takknemmelig for svar.

SVAR:
Hei! Det er helsesøster som svarer. Gratulerer med gutten. Dere er nok ikke kommet inn i noen rytme på måltidene enda, som gutten har godtatt. Siden han gråter fra kl.17 til 24, tenker jeg kanskje at maten du selv spiser kan være noe av årsaken til magevondt hos gutten. Greit at dere gir Minifom og at han får ut luft ved rap. Det kan virke som han bruker brystet ditt som smokk i perioder. Han suger ikke bare fordi han er sulten. Dere kan prøve ut smokk, men ikke la han bruke den når han sover eller er blid og fornøyd. Smokken kan brukes som en overgang til søvn, så lenge han har sugebehov som er stort, slik du beskriver. Om vekten hans er grei, kan dere evt. gi han litt vann på flaske mellom normale måltider med mm. Jeg håper dere slipper ørepropper. Lykke til.