Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg prøvde å finne lignende spørsmål på siden men uten helle. Jeg begynte nylig i ny fast 100% stilling. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid. Jeg gruer meg sånn til å fortelle dette til arbeidsgiver. Men så tenker jeg at de ansetter en kvinne i fruktbar alder med samboer, da må de vel være forberedt på at dette kan skje? Selv om dette var i overkant litt tidlig. Men jeg kan jo ikke la dette komme i veien for at jeg er glad for den lille spiren i magen. Men jeg merker jeg ikke klarer å slappe helt av, tenker mye på hvordan jeg skal si det, kan de sparke meg? Tenk om de blir sure å jeg må gå måneder med sure kollegaer. Har noen erfaringer med dette? Jeg har søkt litt rundt på nettet og tror ihvertfall at jeg har lovverket på min side. Men jeg er likevell usikker. Tenk om jeg blir dårlig og spyr om må holde sengen, har jeg krav på sykepenger? Hva tenker du om dette, siden du er jordmor og kanskje har møtt andre kvinner i samme situasjon. Håper på en tilbakemeldng:)

Svar:
Kjære deg, skjønner godt at du har mange tanker om dette. Jeg tenker at dette skal gå kjempebra. Du er valgt ut til å få denne jobben fordi du er kvalifisert for den. Dersom de også hadde andre mulige til jobben bør du være veldig stolt. Du har fått en fast jobb og du har alle rettigheter; bli sykemeldt om du skulle ha behov for det. Det er slett ikke sikkert at du trenger å bli. Jeg synes at du tenker helt rett ved at du er blitt ansatt i din alder, har samboer uten barn. De må forvente at du kunne bli gravid! De kan ikke sparke deg når du er fast ansatt. Du trenger ikke å si at du er gravid på noen måneder, men  siden du gruer deg, kan det være vel så greit å si det. ( Ikke før etter 13 uke.)Liker du deg i jobben så er det ikke mer enn et år du er borte. Da kommer du tilbake med nye krefter og ny motivasjon. Har du lyst på en prat med meg så send din mail adresse(den er det bare jeg som ser). Så tar jeg kontakt med deg der. Uansett så går dette bra. Norge trenger nye innbyggere!