Spørsmål til jordmor:
Hei.Er gravid i uke 21. Alt jeg har spist og drukket har smakt litt bittert i det siste. Det har ikke plaget meg veldig mye, men det er irriterende og går ikke bort. Er det noe jeg bør bekymre meg over? Takker for svar

Svar:
Det er ikke sikkert at dette har noe med graviditeten å gjøre. Så først vil jeg gi deg noen råd: Den viktigste årsaken til dårlig ånde er nedsatt spyttsekresjon. Om natten lager vi mindre spytt. Så om morgenen bør du spise en god frokost, og deretter pusse tennene og tungen godt. I gropene i tungen skjuler det seg ofte mange bakterier som kan lage dårlig lukt. På apoteket får du kjøpt en egen tungekost (ligner på en tungeskrape).
Tanntråd hver kveld er viktig. Det er som regel innimellom tennene disse illeluktende bakteriene ligger, derfor er tanntråden så viktig.
Du bør spise regelmessig i løpet av dagen. Småspising er dessverre ikke bra for tennene.
Sukkerfri tyggegummi eller pastiller øker spyttproduksjonen i munnen, så det er også lurt.
Om det er lenge siden du var hos tannlegen sist kan det være lurt med en sjekk. Han/hun kan finne ut om du har noen sykdom i munnhulen. Både tannkjøttsbetennelse og karius&baktus kan lage vond lukt.
Bakteriebelegg på mandlene er en annen vanlig årsak til dårlig ånde. I sjeldne tilfeller kan dårlig ånde komme fra magesekken eller spiserøret. Dette kan legen din finne ut av.
Du kan først oppsøke tannlegen din. Hvis han ikke finner noe galt i munnhulen, kan du oppsøke legen din for å lete etter andre årsaker til dette.