Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en gutt på snart 9,5mnd som har avføring 3-4 daglig (oftest etter hvert måltid). Den varierer med å være klissete og hardere (men ikke så hard som en kabel). Han har alltid hatt hyppig avføring, selv ved fullamming. Han har akkurat begynt på sitt 4.faste måltid. Han er 73cm, 9650g. Han er ikke spesiellt glad i grøt, så måltidene ser slik ut: frokost: mm + halv brødskive m/leverpostei lunsj: mm + varmrett/middag + frukt (mango, sviske, banan, eple, blåbær) middag: mm + grøt kveld: brødskive + amming før leggetid. har han slik avføring pga mye mm, og vil det evt bli fastere og sjeldnere når han får mindre mm? han får vann i mellom måltider, og drikker kanskje 100-150ml/døgnet.

SVAR:
Det kan virke som deres sønn ikke tømmer seg helt når han har avføring. Jeg anbefaler å gi malt i maten, og han kan da få fastere avføring, så lenge fast føde blir gitt. Det er ikke stivelse i morsmelken, så den er med på å holde avføringen mykere, slik du beskriver. Vann er flott tørstedrikk, som du gir, som også gjør avføringen mer normal. På denne måten har barnet lettere for å tømme seg bedre ved hver gang det er avføring. Lengden og vekten til din sønn er flott. Du gir grei og variert kost til din sønn. Husk også D-vitamin.F.eks. Tran.