Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg har en datter på 3 mnd nå, til sommeren tenkte vi og reise til hjemme landet vårt som er Iran, jeg vet at det er et veldig forurenset land, er det lurt og reise eller bør vi la være? Takk for hjelpen.

SVAR:
Hei! Det er ikke anbefalt å reise på langferie med små barn under 1 år, til land utenfor Europa. En av grunnene til dette, er at vaksinasjonene vi anbefaler for utlandet, som oftest ikke settes på barn før de er 1 år. Grunnvaksinasjonen bør ha startet før avreise til utlandet uansett. Ved 3 mnd., settes første vaksine i Norge. Dette er etter anbefalinger av helsemyndighetene. Stadig flere foretar feriereiser med barn under ett år. Men dette kan være risikofylt. Spedbarn bruker minst tre døgn til å avklimatisere seg i varmen. For de minste kan en ferietur, for langt vekk, skape unødig uro i en viktig fase av oppveksten. Om man reiser er det meget viktig med nøye hygiene. Mindre barn har lettere for å pådra seg akutt mageinfeksjon enn voksne. Sørg for rikelig drikke. Barn har i tillegg mindre effektiv regulering av kroppsvarmen enn voksne. Kjøp med GEM Collet fra apoteket i Norge, til å erstatte evt. væsketap. Jeg ønsker dere god tur om dere reiser.