Spørsmål til jordmor:
hei!jeg har akkuratt blir mor for mitt barn nr.2.Han sover hele tiden,bortsett fra når han skal ha mat.er dette normalt?han sover dårligest om natten,og skal ha mat hele tiden.hva kan jeg gjør for å snu dette?og når er det ok å gi han smokk?han er 5 dager i dag.

SVAR:
Hei og gratulerer med sønnen. Det er helt vanlig, at barna sover mye den første tiden hjemme. Måltidene er det du som må tilby på dagtid, slik at din nattesøvn blir mist mulig forstyrret. Det kan ta tid før dere får en struktur og rytme på mat og søvn. Hver 3. time på dagen med mat, er greit til guttens vekt starter å øke. Smokk må vurderes i hvert tilfelle. Når barnet suger greit fra brystet og får i seg rett mengde mat, kan smokk prøves ut, om han har et stort sugebehov. Mange barn klarer seg også uten smokk. Kanskje du selv har erfaring fra det første barnet. Lykke til.