Spørsmål til jordmor:
Vi har en sønn på tre år som klager mye på vondt i magen og rompa. Dette har pågått lenge. På det verste skriker han i smerte. Det virker som det kommer takvis, som kolikk. Han kan gå flere dager uten avføring, men det er noe som har kommet nylig. Han har alltid løs avføring og det har han alltid hatt, noe vi syns er merkelig. Han ble nettopp testet for cøliaki, men de prøvene var fine. Har du noen teorier?

SVAR:
Hei! En 3 åring skal ikke slite med avføringen, slik du beskriver. Med avføring som både løs og hard, kan barn lett få sår bak. Barn klør seg bak, og det kan lett bli rifter i huden bak. Løs avføring kan være tegn på at han er obstipert. Det betyr at det er klomper i tarmen, men at litt avføring presser seg forbi og dette kan komme ut som løs avføring. Gi han mye vann som drikke. Dere kan prøve med malt i maten og evt. i drikken hans. Gi han gjerne mye frukt og fiber. Blir det ikke bedre, bør lege undersøke han og gi han rett behandling. Det kan være mange måter å få hans avføringen normal igjen. Lykke til.