Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er ei 26 år gammel jente som sammen med samboer har blitt enig om at vi ønsker å få barn sammen. Jeg sluttet på p pillene i slutten av desember, fikk pillemens 6 januar. Vi trodde eggløsningen skulle komme 14 dager etter mens, så vi hadde sex som kaniner. Men tingen er at jeg er nå på dag 42 i syklusen siden forrige mens. Har tatt 3 graviditetstester men alle viste negativt. Jeg har vært veldig oppblåst, trøtt, humørsvingninger og murringer i magen. Var helt sikker på at mensen skulle komme her en dag, men det gjorde den ikke. Hva er normalt? Kan jeg være gravid selv om testene viser annet? Om jeg ikke er gravid, er det bare for oss å ha sex i tilfelle eggløsning kommer? Jeg var opererte blindtarmen ut i begynnelsen av januar, kan dette ha pårvirket syklusen ytterligere? Blindtarmen va betent, men den sprakk ikke. Har gått på p pillene siden jeg var 17 år, men få noen opphold av og til. Håper du kan svare meg, er jo litt redd om noe kan være galt.

Svar:
Det kan ta en del mnd før man får regelmessig menstruasjon etter at man har gått på p- piller en del år. Ta det litt med ro. Vær kjærester og ha et naturlig forhold til sex. Dersom man stresser har det lett for at ting ikke blir slik man ønsker. Tror ikke blindtarm operasjonen kan ha forårsaket menstruasjonsforstyrring. Tror at det du føler i kroppen er naturlig siden du har gått så pass langt over tiden uten å ha fått menstruasjon. Den kommer nok, ellers viser det seg at du er gravid om en mnd. Ta en test igjen da om ingen menstruasjon fortsatt ikke har kommet. Lykke til.