Spørsmål til jordmor:
Jeg er en jente på 30 år, ble gravid i september ifjor og mistet 03 desember. Etter anbefaling fra legen ventet jeg et syklus. har en syklus på 38 dager. Hadde første prøve periode nå, og fikk menstrasjon en uke etter eggeløsning !!! Betyr det at lutealfasen min er på 9-10 dager nå ? jeg testet positivt på eggeløsningstest 03 februar, og fikk mensen 12 feb. Har hatt mye sex rundt eggeløsning. Så det burde klaffe , men så kom menstrasjonen helt uventet uten noe signaler eller smerter. Er veldig redd for at lutealfasen min har blitt kortere. Kan det være derfor jeg mistet tidligere også? første gang jeg har tatt eggeløsningstester...er det større sjanse å miste hvis man har kort lutealfase ?

Svar:
Det vi vet er at i perioder så kan syklusene våre bli forandret. Det kan være tilfeldig denne perioden. Prøv å ta det med ro, og la heller være å ta teste noen mnd. Lev litt mer spontant. Med en gang vi stresser har det lett for å ha uheldige innvirkninger på kroppen vår. Det at du aborterte har ikke noe med dine menstruasjonssykluser å gjøre. Dette ordner seg nok. Når det er vår blir vi lettere gravid. Lykke til. Ta kontakt igjen om du trenger råd og lufte litt bekymringer.