Spørsmål til jordmor:
Hei:-) Jeg har en sønn på litt over tre måneder som er veldig glad i å trille på tur. Siden han ble født i slutten av oktober har det vært vinterføre hele tiden. Til tider er det veldig humpete på veiene, med is og snø og diverse. Dette gjør at det kan riste ganske bra i vognen til tider. Jeg lurer på om dette kan være skadelig for han? Bør jeg heller la vær å trille? Er ikke så mange andre veialternativ når det er vinter...

SVAR:
Det er greit å trille i vogn ute, fordi vognene har myke madrasser, puter og tepper som barnet er beskyttt med. Men det er viktig at det i barnevognen også blir lagt noe som isolerer mot kulde nedenfra på kalde dager. Når det gjelder pulk, bør barn være eldre enn 6 mnd før det tas med på tur. Dette begrunnes med at spesielt barn under 6 mnd lettere er utsatt for hjernerystelse, forfrysning og overoppheting. Det bør maks være 10 minusgrader for å ta med barn i pulk. Dette er anbefalingene fra helsedirektoratet. Ta alltid pauser og sjekk barnet når dere er på tur, uansett vogn eller pulk. Gode turer ønskes dere.