Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg er en jente på 34 år med 3 barn på 3, 7 og 9,5 år. Jeg har egentlig lyst på et barn til, men nå tenker jeg mer på ting som kan skje i fødselen. Er mer og mer redd for dette. Jeg har hatt 3 flotte svangerskap og fødsler, men er redd for at jeg ikke er like heldig fjerde gang. Jeg er spesielt redd for dete pga at jeg har 3 barn, og vil ikke utsette meg for noe som er risikabelt, og et svangerskap og fødsel er vel det farligste en kvinne kan utsette seg for, samtidig er det helt normalt. Det jeg er redd for skal skje er f eks fostervannsemboli, noe jeg lest om har skjedd noen tilfeller av hvert år, ikke mange, men likevel det skjer. Hvordan kan det komme vann i blodomløpet til mor, og det er visst ingenting som kan gjøres for å forhindre dette og hvis det skjer, behandle dette? Dette skremmer meg, for i de tilfellene dør jo kvinnen. Andre ting er f eks at livmora sprekker, hva skjer da og hvorfor skjer dette? Da dør vel også mor??? Og at morkaken løsner, hvorfor skjer dette og kan det behandles, eller dør da også mor pga stort blodtap? Og hvis mor får store blødninger under fødselen, kan dette behandles, eller dør mor da også? Slik jeg føler dette nå, så kan en fødsel være fatal for kvinnen, og hadde jeg visst dette før, så hadde jeg kanskje ikke turt å bli gravid.

Svar:
Du stiller en del spørsmål som er vanskelig å svare på, fordi at de kan bli veldig lange, og antagelig vanskelig å forstå for det ikke er 1 sikkert svar. Jeg kunne tenkt meg at vi hadde en tlf. kontakt. Så dersom du sender en ny mail med mail adressen din på ( den er det bare meg som ser) , så tar jeg kontakt med deg nærmere. En annen ting er at når du er så redd for et nytt svangerskap og konsekvensene ved evt farer ved fødselen , synes jeg at du skal være fornøyd med det du har. Et nytt svangerskap kan bli vanskelig psykisk for deg, og det vil da kunne gå utover de flotte barna du har.Tenk deg om, men ta også gjerne kontakt om du vil det.