Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg tok en test i dag (17 januar) som viser hvor langt en er på vei. Den smalt rett ut på 3+ som er det høyeste. Jeg hadde siste normale mens den 20 november og hadde den som vanlig i 5 dager,da skulle jeg normalt sett hatt mensen igjen den 18 desember. Når jeg skal ha mensen så får jeg skikkelig mens smerter. Jeg følte at jeg ikke fikk mensen ordentlig da jeg kun fikk en liten blødning den 16 desember,varte kun en dag. Samt at det kom noen blodspor dagen etter. Men det var alt. Ser ikke på dette som mensen da den ikke var som den skulle være i det hele tatt. Nå har jeg ikke fått noe mensen i det hele tatt og begynte å få en mistanke om at jeg var gravid for ca 2 ukers tid siden,positiv test idag den 17 Hvor langt er jeg egentlig på vei? når er termin? kan denne blødningen i desember ha vært en festeblødning? og hvis det kommer en blodstripe blandet med utflod innimellom,hva betyr dette?

Svar:
Dette blir litt synsing, men skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Dersom jeg regner ut at du har siste menstruasjon den 20  november, så er du nå 10 uker gravid og har termin 28 august .Dersom du har siste menstruasjon 16 desember, så har du termin 24 september. Den blødningen kan ha vært en festeblødning. Det høres ut som om du kan regne med at du har siste mens den 20 november. Litt blod med utflod innimellom , uten smerter, er ikke noe å bry seg om. Lykke til , ta vare på deg selv.