Spørsmål til jordmor:
Hei. Har sett tidliigere i en barnebutikk at det finnes en spesialpute med en såkalt dump til barnehodet for å unngå flatt hodet. Er dette uheldig for barnet? Vet du hva de heter, og eventuelt hvor det selges? Jeg så den på vognhuset Rudolf for et år tilbake, men nå var de utsolgt. Et annet spørsmål: Det er delte meninger i å bruke de vanlige, tynne barneputene til spedbarn. Hva mener du?

Svar:
Jeg har ikke de siste oppdaterte kunnskapene om bruk av pute til spebarn, dessverre. Spør vår helsesøster, Veslemøy. Hun kan nok gi deg et godt svar.
Hei! Her kommer info. fra helsesøster. Jeg har snakket med fysioterapeuter, som jobber med barn.De informerer om at barn opp til to år kan klare seg uten pute. Små barn snur hodet automatisk om natten,og det skal de kunne gjøre fordi det er naturlig for dem. Etterhvert snur de på hele kroppen.Bruk av spesialpute skal bare brukes i enkelte tilfeller hvor det er behov for dette. F.eks. kan premature barn eller barn med flatt eller enkelte barn med usymetrisk bakhode trenge denne puten. Om denne puten brukes av alle, vil barn kunne få stiv hals, nakke og hindre naturlig bevegelse.