Spørsmål til jordmor:
Hei, og takk for en flott side! Bruker den støtt!!:) Jeg har en sønn som blir to år i februar og har noen spørsmål rundt han. 1. Jeg gir han D vitaminer i form av dråper (vil ikke ha tran lengre), og lurte på om det er greit at jeg gir han sana-sol i tillegg? Han elsker sana sol:) 2.Han er blitt veldig kresen på middagsfronten.. Middagsglass får jeg som regel i han. Er det da bedre han får skive i stedet for middagsglass? (Har hørt at middag på glass ikke er så bra..) 3. Når er det vanlig de flytter over til vanlig seng fra sprinkelseng? Takk for svar!:)

SVAR:
Hei! 1. Anbefalt døgndose for barn opptil 2 år er 5 dråper som er ca. 135 mg. For barn over 2 år anbefales 4 dråper. Dagsdosen med D-vitamin bør ikke overskrides. Bruk derfor ikke andre D-vitaminpreparater. Sanna sol kan du gi annen hver dag i steden for D-vit dråpene, eller bytte ut med D-vitamin dråper helt en periode. Prøv deg frem og se hva sønnen din blir mest fornøyd med. 2. Middagsglass som passer til alderen er greit, men det beste er middagen dere selv lager og spiser. Det er nok smaken og konsistensen på middagsglassene han foretrekker. Tips fra meg kan være å blande et glass med noe du selv har laget, slik at det kan bli en glidene overgang. 3. Overgang til egen seng kan være greit fra 2 års alder. Dette kommer an på hvor aktiv din sønn er om natten. Kommer han lett ut av sengen og misbruker denne situasjonen, kan du vente. Barn på denne alderen kan få et godt forhold til sin nye seng. Barn kan kanskje også selv være med på å velge ut eget nytt sengetøy til den nye dynen, som ofte er større. Lykke til med 2 åringen i huset. Takk for oppmuntring av sidene våre.