Spørsmål til jordmor:
Har et spørsmål angående mensen. Jeg er 23 år å har hatt regelmessig mensen siden jeg fikk det. denne gangen fikk jeg mensen på en torsdag, blødde bare litt fram til lørdags morgen. Så sluttet det. så fikk jeg litt blødninger igjen på tirsdags ettermiddag. er dette normalt? til vanlig har jeg kraftig mensen i ca 3 dager, å litt etterblødninger.

SVAR:
Hei! For å komme med tips om hva dine forandringer i blødninger/mens kan komme av, hadde jeg trengt noen flere opplysninger. Mensen du beskriver kan være helt normal. Du kan også få små blødninger ved svinger i følelser og ved stress, eller p.g.a. hormonforstyrrelser. Om du har hatt usikker sex, kan spotblødning noen dager etter samleie forekomme. Det kan også være andre årsaker til blødning. Eggløsning kan være en årsak eller graviditet. Om du føler deg frisk og pigg, så vent til neste mens-periode og følg med på hvordan du føler deg, om ikke du er usikker og ønsker å ta kontakt med lege eller Helsestasjon for ungdom. Der kan du få samtale om emnet og evt. en undersøkelse. Lykke til.