Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg er gravid i uke 32 og har nå for 3. gang på en måned hatt omgangssyke. Dette er jo på alle måter ubehagelig, det er det jo også når man ikke er gravid. Disse "rundene" har ført til at vekten har gått en del ned og jeg er nå (i uke 32) tilbake på den vekten jeg var da jeg ble gravid. Jeg lurer i den forbindelse på hvilke følger dette kan få. Jeg vet at barnet "tar det det trenger", men er det noe annet som kan være "farlig" ved at man går ned i vekt når man er gravid? Jeg er til orientering helt normalvektig (170 cm høy, 67 kilo). Burde vel derfor ha lagt på meg noen kilo ila graviditeten i stedet for å gå ned? Takk for svar!

Svar:
Jeg skjønner din bekymring, men håper at du blir tatt vare på av en god jordmor eller lege. Helst begge deler. Jeg håper derfor at du har vært til hyppige kontroller siden du har vært syk. Så lenge babyen din vokser i magen , er det ikke grunn for at du trenger å være bekymret. En erfaren jordmor kjenner om babyen legger på seg eller tar av. Symfyse -fundus målet ditt bør stige. Dersom alt dette er i orden, så trenger du ikke å være bekymret, men så fort du blir frisk må du passe på at du får i deg riktig mat. Er du utsatt for spesielt mye smitte, på jobb eller hjemme? Da bør du antagelig fjerne deg en periode fra dette, dersom det går an. God bedring. Ta kontakt igjen om du trenger det.