Spørsmål til jordmor:
Jeg har en liten spørsmål. Jeg er gravid. Jeg hadde siste mens 23.02 og tok eggløsningstest 05.03 som viste negativ, men hadde samliv med eks-kjæreste(sidesprang) dagen før. Jeg tok eggløsningstest 10.03 som viste positivt og hadde samliv med mannen. Jeg lurer på når kan jeg ha blitt gravid. Jeg tok gravid test 22.03 som viste negativ, men tok igjen gravid test 27.03 som viste positivt. Jeg har en spørsmål til må man ta DNA test ved fødsel eller ber man selvom det? Jeg vil ikke at noen skal vite om sidespranget, fordi da kommer mannen min til å gå fra meg og jeg kommer til å få problemer med familien. Det haster for meg.

Svar:
Ja, her har du et dilemma. Skjønner at dette kan være problematisk. Jeg kan selvsagt ikke garantere noe, men mest sannsynlig ved det du forteller er det  mannen din som er far til barnet. Nei, man må ikke ta DNA test ved fødselen. Det er noe vi svært sjelden gjør i Norge, selv under andre omstendigheter. Dersom du til nå ikke har sagt noen ting bør du stole på at du er heldig. Det tror jeg du er. Det er viktig for deg selv, barnet og mannen din, han fortjener, at du nå tenker positive tanker videre. Det hjelper lite å bruke alle tankene på dette som du nå ikke får gjort noe med. Du får ta det når det evt skulle komme. Lykke, lykke til. Trenger du å snakke med meg igjen så ta kontakt på nytt. Skriv da opp mail adressen din( den er det bare jeg som ser), så tar jeg kontakt direkte.