Spørsmål til jordmor:
Hei. Vi har en flott gutt på 13 mnd, både svangerskapet og det siste året har vært helt topp. Jeg ammer fortsatt gutten 3-4 ganger pr døgn og vi koser oss med det. Nå har vi lyst på å prøve å bli gravide på nytt. Har tenkt at det kanskje kunne passe å bli gravid når gutten er ca 19 mnd. Er dette for tidlig og når bør jeg slutte ammingen av gutten i forhold til en ny graviditet? Vi brukte litt tid på å bli gravide første gangen.

Svar:
Det høres ut som dere har fått det godt til, og det er et fint utgangspunkt når dere ønsker et søsken til gutten deres. Det er vanskelig å gi en generell regel for når en bør bli gravid igjen pga at vi har forskjellige svangerskap, fødsler og barseltid. Ditt svangerskap hørtes jo fint ut. Derfor er det du som kjenner på det best hva du orker. Vi har i noen sammenhenger sagt at det kan være godt for kvinnekroppen å vente to år før man starter på nytt, og det er jo ca det dere beregner.Det er flere kvinner som blir gravide og fortsetter å amme, men det sliter. Det kan også gjøre det litt vanskeligere med å kunne bli gravid.Dessuten er det godt for kroppen din å få ha den litt alene før du starter på nytt. Han kan også bli sjalu om du ikke har sluttet i god tid før den nye kommer. Derfor anbefaler jeg at du bør begynne å trappe ned snart.Lykke til med alt!