Spørsmål til jordmor:
J er gravid i uke 7. Er plaget med kvalme hele dagen, kaster ikke opp, men har problemer med enkelte lukter, mat etc. Er veldig slitsomt da jeg føler meg ikke i så bra form. Hadde ikke denne plagen i forrige svangerskap. Jeg prøver å spise regelmessig, etc, men er fortsatt kvalm/uggen. Når kan j forvente at dette problemet går over ? J har en jobb hvor j jobber 2/3 dager sammenhengende og har så fri i en periode. Er veldig tungt å være på jobb når j er kvalm. Har du noen tips for hvordan jeg kan unngå å være kvalm? Hvilke matvarer jeg bør holde meg unna ?

Svar:
Hei! Huff, ja det er slitsomt å være så kvalm. En mager trøst, men det pleier å gå over når du er 12-13 uker gravid, men kan jo ikke garantere. Det kan hjelpe å spise noe før frokost, før du står opp. Ha for eksempel sukkerkavring, kjeks eller et knekkebrød på nattbordet. Ingefær kan også virke dempende på kvalme. Det kan være verdt å prøve mat som er krydret med ingefær, ingefærte, eller ingefærøl. Noen har hjelp av å ta B- vitaminer. Akupunktur behandlig hjelper også for mange. Ta kontakt med en akupunktør i din nærhet og spør om de har erfaring med det og kan hjelpe deg. God bedring, spør igjen !