Spørsmål til jordmor:
Hei Min datter er snart 6 uker gammel og har de to siste ukene en tendens til å snu hodet fra side til side i en rask tempo når vi holder henne opp for å rape. Noen ganger gjør hun også dette når hun ligger på ryggen. Er dette normalt, eller er det noe jeg bør få undersøkt?

SVAR:
For meg kan det høres ut som om kroppen til din datter er med på å få ut luft, og derfor ønsker hun å bevege seg. Dette ordner kroppen selv. Hodet "virrer" for å få bevegelse på kroppen. Babymassasje vil også kunne hjelpe, pluss å bevege barnets bein og hender, mens du holder barnet oppreist. Når hun ligger på ryggen, gnir hun nok hodet frem og tilbake fordi det er behagelig. Det kan klø i bakhodet, men også fort bli en uvane. Om hun er våken, så prøv å legge henne mest mulig på magen. Da vil hun få en sterk nakke isteden for å gni bakhodet. Flott er det at hun ser etter leker eller andre ting begge veier, men det skal ikke bli en uvane å snu hodet. Det du beskriver høres helt normalt ut og vil forsvinne etter som hun vokser. Lykke til.