Spørsmål til jordmor:
Hei :) Har født for 1.mnd siden, og lurer fælt på hvilke prevensjon som er sikker, (vil IKKE bli gravid igjen nå så fort) så vil ha en sikker prevensjon, men er ikke så begeistra for p-piller. Kom over dette: http://www.pfc.no/article.php?articleID=114&categoryID=123&campaign=google&kw=pearly men, er det virkelig sikkert?? Vet ikke om jeg har helt troen på det... selv brukte vi fertilitets monitor for å bli gravid, og jeg ble på første forsøk! Når kan man begynne med sex igjen etter fødsel? Takk på forhånd.

SVAR:
Gratulerer med fødsel for 1 måned siden. Det er i samarbeid med din lege, at du kan få den beste prevensjon som passer deg/dere. Du skal på 6.ukers kontroll og de fleste får da opplysninger om den beste prevensjon som passer. Spiral i forskjellige former er ofte anbefalt eller P-piller, som du ikke ønsker. Inntil du har fått en avklaring om hvilken prevensjon du/dere skal bruke, er bruk av kondom det beste eller avholdenhet som har 100% sikkerhet! Sex etter fødsel kan du starte med når du selv er i form og har lyst. Dette varierer fra kvinne til kvinne etter fødsel, avhengig av hvordan fødselen har vært. Infeksjon i sår eller rifter kan være årsaken til utsettelse. Men kos i alle varianter kan aldri skade.( Jeg kom ikke inn på siden du anbefalte.) Lykke til.