Spørsmål til jordmor:
Jeg fødte en liten jente 3 dager før termindatoen min. Hun var bare rett over 3 kilo. Hun var veldig dårlig til å suge og de første 3-4 ukene var helt forferdelige med en baby som ikke ville suge, koppmating,flaske og hjelpebryst etter eget initiativ. Heldigvis fikk jeg til ammingen til slutt da dette betydde mye for meg. Nå fullammes hun. Dagen før riene begynte satte jeg igang å vaske hus og bake gjærbakst. Jeg gjorde altfor mye og var fryktelig sliten da ettermiddagen kom og storebror kom hjem fra barnehagen. Jeg hadde forventet at babyen ikke skulle komme termindatoen var passert fordi storebror kom i uke 41 og "alle i min familie har gått over termin.." Kjenner på litt dårlig samvittighet fordi jeg lurer på om hun ble født den natten fordi jeg styrte sånn på om dagen og slet meg litt ut? Fremprovoserte jeg fødselen? Dersom hun hadde blitt i magen noen dager til hadde hun kanskje ikke vært så liten å sugesvak? Føler at hun ikke var helt "ferdig" da hun kom..

Svar:
Kjære deg! Få vekk den dårlige samvittigheten. Du har jo vært kjempeflink. Tenk hva du har klart til tross for mye strev. Det er helt umulig å si om hun ville vært en bedre suger om hun hadde kommet en uke seinere. Babyen vokser en del på slutten, men ikke så mye at det ville ha gjort en veldig stor forskjell på vekten hennes. Vær stolt av deg selv, men en påminning til neste gang: ikke jobb så veldig de siste ukene før termin. Nyt tiden du har nå.