Spørsmål til jordmor:
Jeg vet at mange jordmødre anbefaler at det skal gå 2 år mellom hvert barn. Menes det da to år mellom fødsel og neste unnfangelse eller to år fra fødsel til fødsel? Jeg ønsker å starte å prøve på nr 2, men ønsker å la kroppen komme seg litt. Jeg innbiller meg at man kan får flere "kvinneproblemer" senere hvis ikke kroppen får litt hvile?

Svar:
Jeg er veldig enig med deg at kroppen bør ha noen år "fri". Det å gå gravid er belastende i seg selv, så skal man kanskje amme i 9 mnd. Derfor er det lurt å ha ett år hvor kroppen kan få bli seg selv! Det er nok ikke noe som er opplest og vedtatt at det er det beste med 2 år mellom barna, men vi ser på de som blir gravide veldig fort ,at de kan ha et mer slitsomt svangerskap med nr to når nummer en bare er et år. Det går jo bra, men fornuften sier at 2 år mellom barna er bra. Bli gravid når førstemann er 2 år.