Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg fødte for 4 uker siden og ammer min sønn. Problemet er at han sugde så hardt og vred seg når han spiste slik at jeg ble sår og blødde litt. Jeg beskyttet meg med et brystskjold. Nå som jeg ikke er sår lenger har jeg prøvd å fjerne dette, men da er han urolig og jeg føler at han ikke spiser godt. Er det en stygg uvane å fortsette med dette skjoldet eller går det greit? Jeg har prøvd å ha det på i førsten av måltidet og ta det vekk litt og litt, men det ser ikke ut som det hjelper...Jeg vil jo gjerne være sikker på at han spiser bra og blir god og mett :)

Svar:
Helsesøsteren vår er nok eksperten du bør spørre om dette, men jeg ville ha brukt det til du var sikker på at han spiste godt. Det roer også deg. Så prøver du av og til innimellom å ta det vekk litt og litt, slik du har gjort nå. når han er litt større, og du er tryggere vil det føles bedre. Det viktigste er at han blir mett. Spør allikevel på helsestasjon. Håper at de er enig med meg? Dersom ikke får du gi meg en tilbakemelding.