Spørsmål til jordmor:
Hvilke tips har du når man ska ut å fly med en liten baby på 6 uker? Kan man bruke bæreselen under flyreisen? Er det "farlig" å reise før barnet har fått 3mnd vaksinen? Jeg har fått litt forskjellige tilbakemeldinger ang om vi kan dra, eller ei...Vi skal til italia for å besøke familie..

SVAR:
Vaksinering anbefales ikke før barnet er 2 mnd., om man ikke kan vente til 3 mnd.. Så lenge dere skal til familie og bo med god hygiene, skal det ikke være noe problem å dra til Italia. Om du gir morsmelk til barnet er dette en stor fordel. MM er med på å forbygge og behandle infeksjoner. MM kan også gis i nesen ved oppstigning og landing av flyet. Dette er med på å hindre dotter i ørene til barnet, om nesen er tett. Amming eller bruk av smokk forebygger også disse plagene. Jeg regner med dere får en egen anordning på flyet, til å feste barnet til kroppen til den som har barnet på fanget. Bruk gjerne bæresele til og fra flyet. God tur til dere alle.