Spørsmål til jordmor:
hei! vi skal til vest-Frankrike for å besøke familie når gutten vår er 4 mnd gammel. Har to spørsmål: 1) Har hørt at det er lurt å amme ved avgang og landing for å unngå vondt i ørene på barnet. Har det samme effekt om jeg gir smokk eller at han får sutte på fingeren min? Eller blir det ikke like bra fordi han da ikke svelger like mye? Er jo litt slitsomt å måtte amme hver tim når vi skal mellolande flere steder. 2) Er det forsvarlig å benytte oss av tilbud om barnevakt/barneklubb ved hotellet Det er et kjempefint hotell, men lurer på hvor stor sjanse det er for at han kan bli smittet av andre barn el. voksne med noe som kan bli alvorlig. Jeg fullammer han. Han har fått 3 mnd-vaksinen. Er det for risikabelt, synes du? Regner ikke med det er så mange barn der samtidig, og vet forløpig heller ikke om det er barn i alle aldre sammen, men regner med det.

SVAR:
Hei! Jeg ønsker dere god tur til vest-Frankrike. Smokk, amming eller bare litt vann drikking ved oppadstigning eller landing med fly er greit nok. Prøv dere frem. Dotter i ørene kan være ubehagelig for oss alle. Om dere kan benytte dere av barnevaktordningen eller ikke ved stedet dere skal være , er noe dere må bestemme selv. Dere bør se på forholdene og vurdere tilbudet. Det kan være like greit å ha med barnet, sovene i vogn enkelt ganger. Tenk god hygiene under oppholdet. Det er flott at de første vaksinene er satt før avreise.