Spørsmål til jordmor:
Min sønn fikk en tøff start på livet og det viste seg at han hadde en infeksjon i kroppen. Det ble tatt en spinalprøve i ryggen og den viste ekstra blodceller. Legene tror det er hjernehinnebetennelse og han blir nå behandlet med antibiotika (3uker tilsammen). De sier han ble smittet av meg under fødselen, hvordan kan dette ha seg? Er det noe jeg burde blitt testet for? Og hva er bivirkingene av hjernehinnebetennelse? Hvilke konsekvenser kan dette ha for den lille babyen min? Har det noe tilbakeslag senere?

SVAR:
Hei! Flott at sønnen deres får behandling. Hjernehinnebetennelse er en infeksjon av hinnene rundt hjernen og ryggmargen. De bakteriene som vanligvis gir hjernehinnebetennelse er meningokokk, pneumokokk og haemofilusbakteriene. Vaksinasjon mot haemofilusbakterier inngår i barnevaksinasjonsprogrmmet. Det finnes mange bakterier naturlig i halsslimet, dette kan være med på å smitte, selv om vi selv ikke er syke. Gå inn på http://www.apoteket1.no/ og les mere om hjernehinnebetennelse, eller snakk med legen som bahandler din sønn. Du bør få god informasjon. God bedring til din sønn og lykke til.