Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg skriver som en bekymret søster.. Det er nemlig bare noen uker til jeg venter å bli tante for 3.gang, men er litt bekymret. Søsteren min har termin 14.september, og har vært på 2 ultralyder. På den siste ultralyden fikk hun vite at morkaken lå på den fremre veggen og at de oppdaget et "svakt" blodkar på bakre vegg. Det gjorde henne litt usikker og hun bad om en 3.ultralyd 18.august for å være sikker. Planen var å reise med fly til et annet sted enn hennes "lokale" sykehus for å føde, da hun tidligere har hatt en veldig dårlig fødselsopplevelse der. Hun har fått dispensasjon til å reise med fly 24.august (Men det var før siste ultralyd ble gjennomført). Er det større fare for å reise med fly jo lenger hun venter? Hvor stor risiko er det for blødninger i hennes tilfelle? Det som bekymrer meg er at hun bor på et lite sted, der det vil ta i hvertfall 1 time å komme seg til et sykehus. Ville du anbefalt henne å reise med det samme for å være nærmere et sykehus dersom noe skulle skje?

Svar:
Skulle gjerne ha gitt deg et råd som du ble helt fornøyd med, men her bør de som foretar undersøkelsen gi henne et skikkelig svar. Det må de da stå for. Jeg har heller ikke mye kunnskaper om ultralyd funn, beklager. Kanskje du bør være med søsteren din på undersøkelsen , om det er mulig, da kan du stille dine spørsmål direkte til ekspektrisen. Lykke til med dette. Får du ikke noe skikkelig svar , kan jeg prøve å spørre noen av mine gynekolog kollegaer.