Spørsmål til jordmor:
Jeg er veldig opptatt av kosthold, da det er overvekt i familien (barnets far og tante). Gutten vår er bare 5 uker og jeg fullammer. Jeg håper på å klare det til han er 6mnd. Kan jeg motvirke senere overvekt ved å kun spise sunt selv, eller handler dette først og fremst om kostholdet barnet får når han begynner med fast føde? Jeg har et normalt kosthold, jeg er normalvektig, men unner meg litt godt i helgene. Selv har jeg høy forbrenning og er derfor vant med å kunne ta meg en kakebit på hverdagen, men dette er jo mettet fett barnet ikke skal ha..?

SVAR:
Hei! Flott at du er opptatt av kosthold. Tips fra meg er at du selv spiser så normalt som mulig når du ammer. Det er viktig at du selv koser deg med maten du spiser. Arv kan ha noe og si på vekten. I Norge er det anbefalt å amme til barnet er 1. år. Morsmelk er verdifull også for barn over 1. år. Det er mange fordeler ved å fullamme barna til de er ca. seks måneder gamle og deretter forsette ammingen til de minst er ett år gamle. Det er viktig at du selv føler at du har kontrollen over ammingen, og at du ammer så lenge du ønsker og har anledning til det, enten det nå er fire måneder, ett år, to år eller kanskje enda lenger. De fleste vet hav "sunn mat" er. Et alminnelig godt norsk kosthold med grove brød- og kornvarer, grønnsaker og frukt hver dag gir deg alle næringsstoffene du trenger, også når du ammer. Du trenger litt mer mat enn før for å tilføre de næringsstoffene som skilles ut i morsmelken. Se også kostråd på www.helsedir.no/ernaering Lykke til.