Spørsmål til jordmor:
Jeg fødte for ca 4,5 uke siden. Jeg har ikke hatt noe problemer med underlivet etter fødselen, men de siste dagene syns jeg liksom at det strammer nedentil rundt åpningen. Jeg turte å kjenne på mellomkjøttet for første gang etter fødselen denne uken og området kjentes veldig stramt ut! Vil det bli værendes sånn..? Jeg sydde 6 sting. Et annet spørsmål: Før fødselen smurte jeg mellomkjøttet med hvetekimsolje hver dag, for å tøye ut litt. Kan det også gjøres noen dager før jeg prøver å ha sex igjen..? Gruer meg litt til første gangen!

Svar:
Så flott spørsmål du stiller. Dette gjelder nok mange av oss, men som oftest går det veldig bra. Det stramme du kjenner er arrvev, det vil bli mykere etter hvert. Det som kanskje er aller viktigst er å ha en forståelsesfull partner, når man skal ha sitt første samleie etter fødselen. Sett ord på det du er redd for, og da vil jeg tro at han kan ta hensyn til deg. Ikke noe farlig å smøre med olje, men jeg tror ikke helt at det er nødvendig. Jeg anbefaler mine kvinner å bruke glidekrem i begynnelsen når man har samleie. Produktet heter Glid, kan kjøpes på apoteket. Er du engstelig , så kan du vente med samleie til du har vært på etterkontroll. Det er vanlig at man er på etterkontroll ca 6 uker etter fødselen. Lykke til! Har du flere spørsmål så håper jeg at du spør meg.