Spørsmål til jordmor:
heisann. jenta mi på 3 og 1/2 mnd e mesteparten rolig og griner sjeldent.men nå i d siste har hu hatt någen dager der hu har grene lenge om gangen,tror d e tegn t tenner pga hu har hendene mye i munnen samt sogle en del.men d eg lure på e koss du merke at de små har falsk krupp?og ka du ska gjøre?prøvde og søke på d her på nettet,men fant ingenting.hu lille mi hadde litt d hørtes d ud som og synes d blei skremmende.kan d skje någe mer en annen gang da?eg tok na og holdt hu over skuldrene og d ga seg jo fort,men.

SVAR:
Hei! Det er vanskelig å si med sikkerhet hva jenta de er plaget med. Den første tannen kan komme fra fødsel av og helt til barn er 18 måneder. Gommene kan klø og være irriterte lenge før det kommer en tann eller to. Ofte kommer de to nede foran først. Jenta deres kan være sulten. Mange barn på samme alder kan trenge noen økedager. Ta en vekt kontroll om dere har mulighet. De karakteristiske symptomer ved falsk krupp er "bjeffende" hoste, varierende grad av pustevansker i form av anstrengt innpust og hes stemme.Allmenntilstanden til barnet er oftest god, en eventuell feber er lav, ofte under 38 grader. Sykdommen er hyppigst hos barn i alderen 1/2- 3 år. Fals krupp blir oftest utløst av virusinfeksjoner, men baktriell infeksjon kan også utløse falsk krupp. Er dere usikkre så ta kontakt med fastlegen som raskt bør gi barnet en undersøkelse og dere et svar. Lykke til.