Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en baby på 2,5 mnd, han har veldig stramt tungebånd - det er helt fremme under tungen hans, sånn at tuppen blir hjerteformet når han prøver å stikke tunga ut f.eks. Han har aldri gitt uttrykk for at dette er plagsomt for han (han suger godt osv). Men jeg vet at da jeg ble født ble tungebåndet mitt klippet med en gang da jeg også hadde stramt tungebånd, gjør man ikke dette lengre, eller venter man til barnet er større? Det ble ikke nevnt noe om dette på sykehuset heller, og vi oppdaget det etter at vi kom hjem... Takk for at dere alltid svarer - ubetalelig! :)

SVAR:
Hei! Flott at barnet suger godt! Tungebåndet på tungens underside er kort hos mange spedbarn. Sugeevnen og taleuviklingen påvirkes vanligvis ikke. Kun ekstra korte, tykke, fibrøse tungebånd som ofte medfører at tungespissen ser litt kløvet ut, kan trenge opreasjon. Etter det du beskriver bør dere vise dette til fastlegen. Ofte avventes det til barnet er 18 måneder gammelt. Hvis barnet fremdeles har svært stramt og kort tungebånd som fører til at tungespissen ikke kan føres fram utenfor leppekanten, bør man henvise til øre/nese/hals-lege for operasjon. Lykke til og takk for oppmuntring.