Spørsmål til jordmor:
Dattera vår hadde blodprosent på 9.8 og blodsukker 6.9 da vi tok blodprøve for tre dager siden. Legen sa at vi ikke hadde noen grunn til å være bekymret. Han sa at hun skulle spise mer mat rik på jern, men jeg vet ikke helt hva jeg skal forandre siden jeg mener at hun spiser ganske bra og variert, grønnsaker, frukt, kjøtt, grovt brød og kjøtt. Når det gjelder blodusukker, sa han at den var litt forhøyet fordi hun hadde spist før de tok blodprøve og at vi ikke skulle tenke mye på det. Men jeg kan likevel ikke la være å være bekymret. Ellers vil jeg nevne at det ikke er diabetes i våre familier, og dattera vår vokser godt, er blid og aktiv (77 cm og 10140 g ved ettårs kontroll). Lurer på om du har noen råd til oss, og om du mener at vi likevel skulle foreta flere undersøkelser? Hva er ellers normale verdier for en ettåring når det gjelder blodprosent og blodsukker? Takk på forhånd!

SVAR:
Hei! Dere har ei datter som ligger flott på kurven sin både i lengde og vekt. Det kan være et godt tegn på trivsel. Fastende blodsukker på barn skal ligge på mellom 4-6. Du forteller at barnet ditt hadde spist før prøven ble tatt, så da var verdien innen normalen. Er du usikker på hennes verdier fastende, kan dere ta henne med til fastlegen en morgen og måle fastende blodsukker. Dette for å utelukke sykdom. Blodprosenten er en verdi og jernlageret=ferritin en annen verdi. Ferretin kan måles ved blodprøve, ikke bare med stikk i fingeren. Blodprosenten til barn 2-12 måneder skal ligge 10-13,5. Barn fra 1 år til 12 år skal ligge på 11-14. Jernberiket mat er først og fremst grov grøt eller grovt brød. Gi dette sammen med c-vitminer. C-vitaminer hjelper på opptak av jern. Kjøttprodukter og grønne grønnsaker inneholder også jern,som f.eks. brokkoli og spinat. Lykke til med jenta deres.