Spørsmål til jordmor:
Jeg har fått beskjed om at livmoren min er mindre enn den burde vært, ca 3 cm i uke 31. Derfor kan jeg få tidlig fødsel, og må ta det med ro. Jeg sa til legen min at jeg hadde rundt 10 kynnere om dagen, fant ut at det er nok nærmere 30. Hva er normalt i uke 31? Jeg kjenner også en noe svak smerte i sjeden, denne smerten har jeg også hatt før graviditet i forbindelse med menstruasjon. Jeg kjenner ikke noe press nedover. Jeg har også kjent typisk mens-ryggvondt på høyre side. Håper ikke dette er start på rier, hvordan kjennes de ut og hvor kjennes dem? Takk for svar!

Svar:
Jeg tror at du mener livmorhalsen din når du sier at den er 3 cm!? Du skal høre på lege din, og når du føler deg usikker og har smerte så bør du kontakte den fødeavdelingen som du skal føde ved. Det er litt vanskelig å beskrive rier pga at vi er som kvinner forskjellige, og derfor kan vi oppleve smerter forskjellig. Når du har rier som gjør noe med åpningen så pleier det å komme litt blod, og smertene kommer med ca 5-10 min. pause, og er regelmessige. Det bør være så vondt at du ikke kan snakke når du får sammentrekningene. Lykke til med resten av svangerskapet ditt. Spør igjen om det er noe jeg kan hjelpe deg med.