Spørsmål til jordmor:
Jeg venter baby i juli og storebror på 2 er svært opptatt av det som skal skje. Han forteller at han vil kose og klemme på babyen:) Jeg lurer litt på smittefare etc fra ham og til en nyfødt. Han går i barnehage og har sikkert lett for å ta med seg bakterier og virus hjem. Håndvask er jo greit nok, men er det ok at han får kose og ta på babyen så mye han vil? Blir baby nr 2 lettere syke enn nr 1 siden de har eldre søsken? Jeg planlegger forresten å amme og vet at det beskytter.

SVAR:
Hei! Spennende med en ny fødsel på gang. Bakterier og virus er vanskelig å unngå, men vi kan begrense mengden. Det viktigste er, som du selv skriver normal hygiene. Dere som bor sammen tåler hverandres bakterier bedre enn utenforståendes bakterier. Den nye babyen skal jo som du skriver få morsmelk fra deg, og dette kan også være med på å beskytte mot bakterier,virus og infeksjon. Alle som kommer på besøk til dere bør også vaske seg på hendene og er besøkende forkjølet, så begrens nærkontakten til barnet. Lev så normalt som mulig. La storebror kose med babyen, så lenge de begge er friske. Det er veldig viktig med kos for oss alle. Lykke til med fødel og småbarnstid.